חשיבות שתיית מים

אדם זקוק למים על מנת לווסת את טמפרטורת הגוף ולספק את האמצעים לחומרים מזינים לאיברים ולרקמות. הם גם מסייעים לתאי חמצן, מפנים פסולת ומגנים על המפרקים. תסמיני התייבשות קלה כוללים צמא, כאבים במפרקים ובשרירים, כאבי גב תחתון, כאבי ראש ועצירות.

הגוף מאבד מים דרך שתן, נשימה והזעה. אדם מאבד יותר מים בעת פעילות מאשר בזמן ישיבה. תרופות משתנות, קפאין ואלכוהול עשויים להגדיל את הפסד כמות המים בגוף, לכן איבוד הנוזלים חייב להיות מוחלף באמצעות נוזלים במזון או במשקאות.

מים הם הבחירה הטובה ביותר להשבת נוזלים. משקאות קלים ממותקים ומשקאות מוגזים בעלי תוספת סוכר הם חסרי ערך תזונתי. מיצי פירות וירקות עשויים להיות בחירה טובה היות והם מכילים ויטמינים ומינרלים להם זקוק הגוף.

הסיבות לחשיבות שתיית מים

הגוף אינו יכול לתפקד ללא מים, בדיוק כפי שמכונית אינה יכולה לפעול ללא דלק. למעשה, כל התאים ותפקוד האיברים המרכיבים את האנטומיה והפיסיולוגיה האנושית כולה תלויים במים לשם תפקוד תקין.

הגוף מורכב משישים אחוזי מים. פונקציות נוזלי גוף אלו כוללות עיכול, ספיגה, מחזור, יצירת רוק, הובלת חומרים מזינים ושמירה על טמפרטורת גוף. בלוטת יותרת המוח האחורית מתקשרת עם הכליות ומודיעה להן על כמות הים להפרשה כשתן, או להחזקה לשם שמירת מאגר.

מחסור בנוזלים מפעיל מנגנון במוח אשר מודיע על צמא בגוף. אלא אם כן אדם נוטל תרופות אשר גורמות לצמא, יש להקשיב לרמזים אלו ולשתות מים או חלב, אך להימנע ממשקאות ממותקים או אלכוהול, אשר פוגע במוח ובכליות וגורם להפרשה עודפת של נוזלים ולהתייבשות.

בנוסף למניעת התייבשות, מים מסייעים לירידה במשקל באמצעות הפחתת התיאבון, הגברת חילוף החומרים ושטיפת תוצרי לוואי של פירוק שומן.

מים אף מסייעים לשפר את מצב הרוח, כי הגוף מרגיש טוב ותחושת האנרגיה מוגברת. בנוסף, מסייעים המים לטיהור הגוף, שיפור המערכת החיסונית ו הקטנת הסיכויים לחלות, והפחתת את הסיכון לחלות בסרטן המעי הגס ושלפוחית השתן.

יתרונות המים לבריאות העור

בנוסף להיותם הכרחיים לקיום, למים קיימים יתרונות בריאותיים רבים גם להגנה על העור. כמו איברים אחרים, העור מושפע לרעה מהתייבשות. עם אספקת לחות נאותה, העור מבריא ונראה צעיר יותר. מים מסייעים ללחות העור והגברת גמישותו, כמו גם לחידוש תאי עור ורקמות.

איזה סוג של מים הוא הטוב ביותר?

היום קיימים סוגים שונים של מים. בטעמים, עם תוספת ויטמינים, וכמובן, מי ברז. אך המקור הטוב ביותר לשתייה ובישול הוא מים מסוננים המוזרמים ממערכת סינון המותקנת מתחת לכיור המטבח. כל צורה אחרת של מים עדיין עדיפה על משקאות קלים. בקבוקי מים המבטחים תוספת ויטמינים מכילים למעשה מעט מאוד ויטמינים, ולמען האמת, מים אינם זקוקים לשום תוספת.

אם אדם אינו אוהב מים, ניתן לשתות תה צמחים או משקאות ממותקים בממתיק מלאכותי. הפונקציה המותרת של משקאות אלו מותאמים על פי משקל הגוף.

מומלץ: שמונה כוסות מים ביום

כולם שמעו את העצה לפיה על אדם לשתות שמונה כוסות מים ביום, אלא שכלל זה אינו נתמך על ידי ראיות מדעיות מוצקות, והוא נותר פופולארי כי קל לזכור אותו. אך יש להבין את החוק האמיתי והברור לפיו אדם זקוק למים בדיוק בכמות אותה דורש גופו.

צריכת המים משתנה בהתאם לשהייה באקלים ממוזג או חם, כמות הפעילות הגופנית אותה אדם מבצע מידי יום, ומצבו הבריאותי. לכן, החוק היחיד בו יש להתחשב הוא הקשבה למסר: עד כמה אני צמא?

ראו גם:

מים מסוננים

מים מינרלים לשתייה

דילוג לתוכן