הוספת מגנזיום למי הברז

בתחילת השנה הנוכחית, הוחלט בוועדה אותה כינס חבר הכנסת אורי מקלב, כי יש להוסיף מגנזיום למי השתייה שלנו. הצורך בהוספת המגנזיום למים, עלה בעקבות ממצאים שגילו כי בעקבות תהליכי ההתפלה אותם המים עוברים, מופרדים מלחים ומינרלים רבים מהנוזלים עצמם, וכך, אנחנו צורכים מים שאינם מכילים מגנזיום, כפי שהיו אמורים להיות מלכתחילה.

למגנזיום חשיבות רבה לבריאות שלנו אך עדיין יש הטוענים כי הוספת המגנזיום לתוך מי השתייה שלנו באופן מלאכותי פסולה. הדעות בנושא חלוקות ומטרתו של המאמר הוא להציג את הטענות השונות.

מידע שכדאי לדעת על מגנזיום

מגנזיום הוא מינרל הנמצא בגופנו וחיוני לבריאות טובה. 50% מסך המגנזיום נמצא בעצמות, והשאר בתאי הרקמות, האיברים והדם. סך הכל, בגוף האדם יש בין 20 ל- 28 מ"ג מגנזיום. המגנזיום מועבר באמצעות תזונה ונוזלים, נספג במעי הדק ומופרש דרך הכליות.

הצריכה המומלצת של מגנזיום לגוף, הינה בין 250 ל-350 מ"ג ליום. מקור המגנזיום הינו טבעי, והוא נמצא בדגנים, קטניות, ירקות (בעיקר ירוקים), מוצרי חלב, דגים, פירות יבשים, קקאו (ושוקולד), בשר ואגוזים. המגנזיום אף נספח למים בזמן שהם מחלחלים בקרקע.

תפקידיו החשובים של המגנזיום לגוף האדם

למגנזיום חשיבות גדולה לגוף, הוא עוזר לשמור על תפקוד תקין של השרירים, תומך במערכת החיסונית, שומר על קצב לב יציב ומחזק את העצמות. מלבד יתרונות אלו, למגנזיום מספר תפקידים החיוניים לתפקוד התקין של הגוף, ובכללם:

  • ייצור חלבונים וחומצות שומן.
  • וויסות רמת הסוכר בדם.
  • מניעת הפרעות של יתר לחץ דם, מחלות לב, סוכרת ומחלות כלי דם.
  • בניית תאים חדשים בגוף.
  • שיפור הראייה.
  • שיפור תפקודם של ויטמינים מסוג B ושל האינסולין.
  • מגביר את קרישיות הדם.
  • מצמצם התכנות של לקות למידה בקרב ילדים.
  • מפחית היפראקטיביות.
  • מקל על נשים בתקופת הקדם- מחזור.

החשיבות של המגנזיום לקשישים

מחקרים רבים גילו, כי אחד הגורמים למחלות כמו פרקינסון, טרשת נפוצה, אלצהיימר ומחלות זקנה נוספות, הוא עלייה של כמות המתכות הכבדות במוח (אלומיניום, ניקל, כספית, קדמיום ועוד). מגנזיום הנמצא בגוף בכמות מספקת, מגן עליו מפני עליית הכמות של מתכות אלו, וכך מצמצם את אחד הגורמים למחלות הזקנה.

כמו כן, המגנזיום מסייע לבניית עצם, ובכך הוא מונע את מחלת האוסטיאופורוזיס, הוא מונע תנודות בלחץ הדם, מחזק את פעולת השרירים ומשפר את האנרגיה בגוף.

טענות בעד ונגד להוספת מגנזיום למי השתייה שלנו

רשימת היתרונות שהוזכרה לעיל לא תסולא בפז, במחקר שבוצע בשוודיה הוכח גם כי מגנזיום במי השתייה מגנים ממוות שעלול להתרחש כתוצאה מאוטם בשריר הלב, למרות זאת, נדמה כי הדעות על הוספת מגנזיום למים עדיין חלוקות:

טענות נגד הוספת מגנזיום

רשות המים הם הראשונים לטעון נגד ההצעה להוסיף מגנזיום למים. לדבריהם, הוספת המגנזיום תייקר באופן משמעותי את עלויות המים שייפול על כתפי הציבור. יותר מכך, ברשות המים מזכירים כי מדובר בבזבוז אדיר כיוון ומתוך 600 מליון קוב שיותפלו מדי שנה, רק כ- 3% ישמשו לשתייה והשאר לרחצה, כביסה והדחת אסלות.

מול הטענה של משרד הבריאות כי הוספת המגנזיום למים תפחית מאות מקרי מוות בשנה, טוענים ברשות המים כי אם מדובר בהיקף סיכון ה גדול, יש צורך במציאת פתרונות חלופיים ממוקדים יותר.

טענות בעד הוספת מגנזיום

היתרונות שהוזכרו לעיל, הם הסיבה העיקרית לרצון להוסיף מגנזיום לתוך מי הברז שלנו. צורך זה מתחזק נוכח העובדה, כי כמות המגנזיום הקיימת במים, קטנה בכמעט 50% מהכמות המומלצת על ידי ארגון הבריאות העולמית, והמצב עלול להחמיר עת נשתמש במים מותפלים אשר ישאירו תכולה של כ-10 מ"ג בלבד לכל ליטר.

הבחירה במים דווקא, כיעד להוספת המגנזיום, נובע מכך שהמים הם מקור ממנו גומאים כולם, וכך ההשפעה תהיה בהיקף גדול, מבלי לפספס אף אחד.

עד שיוכרע הויכוח, פיתחו חוקרי הטכניון תהליך חדשני, אשר תפקידו להשלים חסרים במימוש מים מותפלים. שיטה שכנראה תהיה זולה ויעילה יותר. במקביל, מומלץ להימנע מגורמים המרחיקים את כמות המגנזיום בגוף, כמו שלשול כרוני ואלכוהול, יחד עם הגברת הצריכה של מאכלים עתירי מגנזיום, החיוני כל כך לגוף.

ראו גם:

מחזור מים אפורים – טענות נגד

דילוג לתוכן