דוח קובע כי שליש ממעיינות הרי יהודה יבשו

סקר מעיינות מקיף שבוצע לראשונה מזה 30 שנה במעיינות הרי יהודה מציג תוצאות מדאיגות וחמורות מאוד, שליש ממעיינות הרי יהודה יבשו ובאלו שלא יבשו לגמרי איכות המים נמוכה או בינונית במקרה הטוב. הסקר בוצע על ידי רשות הטבע והגנים וממצאיו מעלים סימני שאלה להיכן היו הרשויות כל השנים ומדוע יבשו המעיינות החשובים הללו.

מעיינות בעלי משמעות היסטורית חשובה

אזור הרי יהודה הוא אזור חשוב בהיסטוריה של ארץ ישראל, למעיינות האזור חלק מהותי בחשיבות זה ובפעילות האנושית במקום לאורך השנים. המעיינות של אזור הרי יהודה הם הבסיס הקדום להיווצרותה של החקלאות המקום, חקלאות שימי הראשונים מתועדים לתקופת בית שני. כיום חשיבותם של מעיינות אלו היא בעיקר תיירותית וכמובן שהם חשובים במיוחד עבור מערכות אקולוגיות עדינות באזור כולו, לכן להתייבשותם המסיבית והכוללת יש השפעה מהותית על האזור כולו.

סקר קרקעי מקיף וראשון מזה עשרות שנים

בשנת 2011 הורתה רשות המים לרשות הטבע והגנים להתחיל לבצע סקר מעיינות מקיף באזור הרי יהודה, כאמור, בפעם האחרונה שנושא ואזור זה נבדקו הייתה לפני 30 שנה. הסקר בוצע לפני קיץ 2011 ונכללו במסגרתו 67 מעיינות שנבחרו מתוך סך כל המעיינות באזור שעומד על כ-90. האזור המסוקר נמצא מבית שמש בחלקו המערבי ועד ירושלים במזרחו, הוא כולל אתרי טבע מוכרים כדוגמת עין לבן, מעיינות הסטף, עין חנדק ואחרים. חשוב לציין כי במסגרת הסקר שגילה כי שליש ממעיינות הרי יהודה יבשו נכללו מעיינות שכולם נמצאים בנחלי האזור הגדולים – בעיקר נחל שורק ונחל איילון. בחלק מהמקרים הסקר נערך בתוך  יישובים קיימים – למשל בשכונותיה המערביות של ירושלים ובכפר אבו גוש.

הסוקרים בחנו נושאים כגון כמות המים במעיינות, איכות המים, מצבה הכללי של הסביבה בכל מעיין. בודקי רשות הטבע והגנים מצאו מים רק בשני שליש מהמקרים וברוב המעיינות שפיעת המים הייתה חלשה בהשוואה לשנים קודמות – נערכו בדיקות פרטניות וביקורים רבים במעיינות, אך לא סקר מקיף דוגמת זה שנערך הפעם. איכות המים הציגה בעיה נוספת במסגרת הסקר שהעלה ממצאים מדאיגים לגבי כך ששליש ממעיינות הרי יהודה יבשו – מים באיכות ירודה משפיעים קשות על מערכות אקולוגיות בסביבת המעיינות וכמו כן עשויים להציב סיכון בריאותי למתרחצים ומטיילים בהם.

שנות בצורת ועליה בהיקפי הבנייה

הסוקרים ומומחי רשות הטבע והגנים טוענים כי מיעוט הגשמים בשנים האחרונות הוא האחראי העיקרי להתייבשות המעיינות והירידה באיכות המים באלו שעוד נותרו בהם מים. שש מתוך שמונה השנים  האחרונות היו מעוטות גשמים באזור הרי יהודה, כאשר בחורף האחרון (שהיה גשום מאוד ברוב הארץ) ירדו רק 60% מהמשקעים שאמורים לרדת באופן ממוצע רב שנתי באזור.

סיבה נוספת לכך ששליש ממעיינות הרי יהודה יבשו ולירידה המהותית האיכות המים היא ריבוי בנייה באזור המעיינות. ישובים שהיו בעבר מחוץ לשטחי המעיינות התרחבו עם השנים וכיום נמצאים ממש בקרבתם  או מסביב להם, הוקמו בסמוך לחלק מהמעיינות תשתיות מזהמות כגון תחנות דלק וריבוי הבנייה המסיבי מונע חלחול של מים לקרקע בגלל משטחי בטון שמוקמים בפרויקטים השונים. בחלק מהמעיינות בהם נתגלו מים באיכות ירודה נמצאו עדויות לכך שהייתה חדירה של מי ביוב ושפכים למערכת הולכת המים של המעיינות.

המלצות הגורמים המעורבים בדבר ושביצעו את הסקר לרשויות המדינה היא הן חיבור יישובים ללא תשתיות ביוב הולמות למערכות טיהור שפכים ולמנוע זיהום של מעיינות פעילים, שיפור סביבת המעיינות מבחינת הגנה על צמחייה וניקיון השטח כך שמטיילים ובעלי חיים יוכלו להמשיך ליהנות מהם.

דילוג לתוכן