הצעת חוק להגבלת כמות השאיבה מים המלח

בעוד שים המלח הגיע לרשימת המתמודדים הסופית בתחרות לבחירת שבעת פלאי תבל החדשים באתרי הטבע בעולם, הוא ממשיך להתמודד עם תופעה שמתרחשת כבר שנים רבות ושפוגעת בהיבטים רבים בסביבת המקום הנמוך בעולם. הצעת חוק חדשה מנסה לעצור את התייבשות ים המלח באמצעות הגבלת השאיבה ממנו לצרכים תעשייתיים. ההצעה צפויה להתנגדויות מטעם מפעלי ים המלח שבבעלות קונצרן החברה לישראל.

למנף את תחרות פלאי תבל החדשים

הצעת חוק להגבלת כמות השאיבה מים המלח הוגשה שהוגשה בנובמבר 2011 הוכנה על ידי עמותת אדם טבע ודין והוגשה למוסדות הכנסת על ידי קבוצת ח"כים סביבתיים חוצת עמדות פוליטיות שבראשה עומד ח"כ דב חנין הידוע בפעילותו הנמרצת בנושאים סביבתיים וחברתיים. הרעיון והתקווה הם שבכך שים המלח נבחר לרשימה הסופית של פלאי עולם החדשים יהיה אפשר למנף את התחרות והתואר להגדלת המעורבות הממשלתית בבעיית התייבשות ים המלח וירידת מפלסו.

פרטי הצעת החוק להגנה על מפלס ים המלח

הצעת החוק נקראת "הגנת ושיקום ים המלח" ומהותה קביעה כי מפעלי ים המלח הפועלים באזור ושיצרו בפועל לפני עשרות שנים את האגן הדרומי של ים המלח לא יורשו לשאוב מים מהאגן הצפוני של ים המלח מעל מסגרת שתאושר מדי שנה על ידי המשרד להגנת הסביבה, מים שמשמשים בבריכות התעשייתיות שנמצאות באגן הדרומי. השר להגנת הסביבה ינהל התייעצויות בכל שנה עם גורמים ברשות המים וגורמים אחרים ויקבע את כמות המים שהמפעלים רשאים לשאוב מהאגן הצפוני כך שמפלס ים המלח לא יפגע.

יש להדגיש כי הצעת החוק לא מתעלמת מפעילותם הכלכלית של מפעלי ים המלח והגבלת כמות השאיבה תבטיח בכל מקרה ייצור של לפחות מיליון טון אשלג בשנה מים המלח.

הצעת החוק להגבלת כמות השאיבה מים המלח קובעת בנוסף כי מפעלי ים המלח וגורמים תעשייתיים אחרים לא יורשו לבנות מתקנים תעשייתיים ובריכות נוספות באופן שיגרום להאצת ירידת מפלס ים המלח בחלקו הצפוני (ועלייתו באגן הדרומי במרבית המקרים). איסור זה ייושם אם תכנית הבנייה לא תכלול התחייבות ותכנון להחזרת מים לאגן הצפוני במקום אלו שישאבו. יצוין כי כיום נמצאת בדיון תכנית להקמת בריכה תעשייתית נוספת של מפעלי ים המלח והצעת החוק עשויה לעכב או למנוע את הקמתה.

חוק הגנת ושיקום ים המלח קובע גם כי המשרד להגנת הסביבה יופקד על הכנת תכנית בטווח זמן של עד שנה מכניסת החוק לתוקף שתקבע תכנון מפורט להחזרת מים לאגן הצפוני של ים המלח, כולל לפחות 235 מיליון מ"ק מים שיוזרמו לנהר הירדן ומשם יזרמו טבעית לים המלח.

התייחסות להגנת בתי המלון באגן הדרומי

הצעת החוק להגבלת כמות השאיבה מים המלח ולשמירה על ים המלח מגיעה לצד הסוגיה המשמעותית והבוערת של סכנת הצפת המלונות באגן הדרומי של ים המלח. זוהי סוגיה שקיימת בצורה איטית כבר כ-30 שנה אך לאחרונה הפכה מוחשית יותר והמדינה יצאה בהמלצה לקציר מלח מלא שיוריד את המפלס ויעלה את המפלס באגן הצפוני עם שינוע המלח מהדרום לצפון,. ההמלצה קובעת כי על מפעלי ים המלח לשאת ברוב עלות קציר המלח. כמובן שהמפעלים מתנגדים להטלת חלק הארי של העלות עליהם ונלחמים בהחלטה בכל החזיתות.

החוק החדש אם ייושם קובע בחקיקה כי מפעלי ים המלח יצטרכו לשלם על קציר המלח ומיגון המלונות מפני הצפתם, וכמו כן יהיו מגבלות תעשייתיות נוספות באזור הנקרא "הלב השמור" שבין עינות צוקים בצפון לנחל רחף בדרום. הממשלה צריכה עוד לדון בהצעת החוק ולהחליט האם תתמוך בה או לא – זאת לאחר שבכירי הממשלה התחייבו להגן על ים המלח כאשר קראו לציבור להצביע עבורו בתחרות העולמית.

ראו גם:

לאחר עשור של עיכובים: ייבנה עוד מתקן התפלה

דילוג לתוכן