שירותים במשרדים ללא שימוש במים

מים הם משאב חיוני ויקר מאוד בכל העולם, בייחוד במדינה כמו ישראל, שלה מקורות מים מועטים. מבחינה זו אין הרבה דברים יותר בזבזניים במשק הבית הביתי והמשרדי מאשר שירותים.

השירותים בהם כולנו משתמשים במשרד מידי יום צורכים כמויות אדירות של מים, בעיקר לצרכי הדחת האסלות והמתקנים הסניטאריים השונים – מדובר על כמעט 10 ליטר מים במקרים של הדחת כל מיכל השירותים. לרוב אין צורך בכזו כמות מים ואפילו ישנם שירותים ללא מים המציעים כיום פיתרון מצוין ויעיל לבנייני משרדים.

שירותים ללא מים – לא מה שחשבתם

כאשר אנו מדברים על שירותים בבנייני משרדים ללא שימוש במים לא מדובר על פתרונות "בעיתיים" מהבחינות הרגילות שנהוג לקשר לשירותים. ממש לא מדובר על שירותים כימיים המוכרים לכולנו לרעה, מאירועים המוניים למיניהם או על שירותי קומפוסט "ריחניים". אלו פתרונות לתנאי שטח ולאנשי סביבה אדוקים.

שירותים ללא מים עבור בנייני משרדים מציעים קדמה טכנולוגית, וגישה שונה לשירותים להם אנו רגילים כבר שנים רבות. ניתן להשיג באמצעותם פתרונות יעילים מאוד שאינם יוצרים מפגעי ריח: הם היגייניים למשתמשים, גם למספר גדול, נקיים ונוחים לשימוש.

לגבי בנייני משרדים והתקנת שירותים ללא מים, כיום מדובר בעיקר על שירותי הגברים. המרכיב העיקרי בהם שמוחלף לפיתרון נטול מים הוא המשתנות, המרכיב שנמצא בשימוש התכוף ביותר בשירותים אלו. קיימים גם פתרונות מקיפים לכלל חדרי השירותים במשרד או בבניין, כולל לנשים, אך אלו פחות נפוצים בישראל ובעולם כולו.

מהות הפיתרון של שירותים ללא מים

מדובר על פיתרון אידיאלי עבור מקומות גדולים הומי אדם, שצריכים לספק מענה של שירותים לכמות אנשים גדולה ובמשך נפחי זמן ארוכים מאוד.

מהותם של שירותים בבנייני משרדים ללא שימוש במים היא כאמור משתנות לקהל המשתמשים הגברי, אלו נקראות בעגה המקצועית משתנות ווטרלס (Waterless), או משתנות נטולות מים. בפועל, מדובר על פיתרון סניטארי שקיים בעולם ואפילו בישראל כבר כעשור, אך רק כיום הוא החל לצבור תאוצה ומודעות מסיבות כלכליות של חיסכון במים ומסיבות אקולוגיות של חיסכון במשאבים מתכלים.

שירותים ללא מים פועלים לרוב כך שהחרסינה מהם המשתנה עשויה מצופה בחומר מיוחד, שתוכנן כך שיידחה מעליו נוזלים. כך הנוזל (שתן במקרה זה) לא רק גולש לביוב באופן טבעי של גרביטציה, אלא פשוט נוזל הלאה כתוצאה מדחיית החומר.

לאחר מכן, השתן עובר לפתח המשתנה, שבה ממוקם פילטר ייעודי ומיוחד, לפני המשך דרכו למערכת הביוב בבניין. לאותו פילטר יש שכבה חד-כיוונית שלא מאפשרת לריחות לעלות חזרה מהמערכת. מתחת לשכבה העליונה יש סיפון מיוחד הלוכד את השתנן והאבן שנמצאים באופן טבעי בשתן, גורמים לריח הרע המוכר לנו, ומהווים כ-3% מהרכבו (היתר הם מים).

בשיטה יעילה ויחסית פשוטה זו של שירותים ללא מים, הצנרת כלל לא נסתמת. אין ריחות רעים, הקיימים במשתנות שבהן יש שימוש במים, וכל שיש לעשות למטרות תחזוקה הוא החלפת הפילטר המיוחד אחת לכמה חודשים – זאת כמובן מעבר לניקיון שירותים סטנדרטי.

להתגבר על המחסום התפישתי

הפיתרון של משתנות ללא מים ושירותים ללא מים הוא יעיל, ותיק יחסית, ומוכיח את עצמו בשטח מכל הבחינות; חיסכון בכסף, חיסכון מהותי במים, והפחתה משמעותית של סתימות ונזילות.

בישראל, ארץ בעלת משבר מים תמידי,  יותר ויותר ארגונים ובנייני משרדים מגלים את היתרונות של הנושא. בעקבות עלייה במודעות ה"ירוקה" הכללית, הם עוברים לפיתרון של שירותים ללא מים בבנייני משרדים ובאתרים שונים.

על מנת שהנושא יהפוך לתופעה רחבה בישראל, אנשים וגורמי מקצוע בתחום האינסטלציה צריכים להתגבר על המחסום התפישתי שהמים מנקים יותר טוב, שתאי שירותים עדיפים על משתנות, וש"מה שהיה הוא שיהיה" באופן כללי.

דילוג לתוכן