חוקרים נגד התפלת מים

ממחקר חדש אשר נערך לאחרונה עולה כי מבחינה סביבתית וכלכלית עדיף להשקיע, בראש ובראשונה, בחיסכון של המים הקיימים, ולא בביצוע התפלה קודם לכן, כלומר ייצור מים חדשים.

חיסכון המים יכול להיעשות על ידי חינוך לחיסכון, על ידי מסע הסברה, באמצעות תיקוני דליפות, ובאמצעות התקנה של "חסכמים" בברזי הבתים ובמקומות ציבוריים.

התפלת מים אינה פתרון מושלם לבעיית המים בישראל. מחקר חדש אשר התבצע לא מזמן על ידי ארגון שנקרא "ידידי כדור הארץ במזרח התיכון" מגלה כי מבחינת המשרות שיכולות לתת מענה לאנשים רבים ומבחינת החיסכון למשק, עדיף לחסוך במים באמצעים שונים על פני השקעה רבה בנושא ההתפלה, על אף שהיא בהחלט יכולה לתת מענה למחסור המים שקיים בארץ.

השקעה בטכנולוגיות לצורך שימור המים ועל ידי כך להביא לחיסכון במים, יכולה לחסוך סכומי עתק, גם למשק וגם לצרכנים. כמו כן, מספר המשרות בתחום שימור המים יגדל באופן משמעותי ביותר.

חיסכון במים אל מול ביצוע התפלה

המחקר גילה כי במידה ותהיה השקעה באמצעים הבאים: חינוך והסברה, מיחזור מים אפורים, החלפת שיטות של גינון, ומניעת דליפות. המחקר גילה בנוסף שעד שנת 2020 צפויות להתווסף למשק הישראלי עוד 5,200 משרות ירוקות שכאלו, כאשר 63% מתוכן יהיו משרות מקצועיות.

לעומת אפשרות החיסכון במים, הרחבתה של ההתפלה בהתאם לתכניות המתוכננות עד שנת 2020 תייצר 1,260 מקומות עבודה בלבד לכל שנה, כאשר 25% בלבד מתוכן יהיו משרות מקצועיות בתחום המים, וכל השאר יהיו משרות זמניות בתחומים אחרים (לדוגמה, בתחום הבנייה).

החוקרים טוענים עוד כי עצם העידוד לחיסכון במים ומניעת התופעה של אובדן המים, יביא להשפעה גדולה על פתיחתם של שווקים בינלאומיים, להכנסות אפשריות בסך 7 מיליון שקלים, ולאפשרויות תעסוקה – 10,000 משרות מקצועיות.

חוקרים רבים טוענים כי הדבר הנכון הוא להשתמש בהתפלה ובחיסכון במים כדברים אשר משתלבים אחד בשני. כלומר, שני הדברים צריכים לבוא אחד ליד השני ולא אחד במקום השני.

הדבר הראשון שבו צריך להשקיע הוא החיסכון במים, ורק אחר כך להשקיע בהתפלה, זאת כיוון שלחיסכון במים ישנם יתרונות מרכזיים וחשובים, הן יתרונות כלכליים והן יתרונות סביבתיים.

המחיר שאנו משלמים על התפלת מים

חוקרים שמדברים נגד התפלת מים אומרים כי מדובר בתהליך מורכב אשר צורך הרבה מאוד אנרגיה, ועולה למשק הישראלי סכומי כסף רבים המושקעים בבניית מפעלים, בתשתיות לצורך הובלה, ובטיפול מקדים במים, אשר נעשה על ידי הרשויות המקומיות עוד בטרם הגיעו לבית הצרכן. נוסף על כך, גם מחיר הטיפול בשפכים אינו זול. ראו גם: הקמת מתקני התפלה בלב ים

לביצוע ההתפלה ישנו מחיר לא רק כספי, אלא בצורת תוספת זיהום אוויר. כמו כן, העלויות השונות של הליך ההתפלה מגיעות אל אזרחי המדינה במחירי המים הגבוהים ובמיסים הדרושים לתשלום.

הפרטת משק המים בישראל

זה נכון שלמים מותפלים ישנם חסרונות סביבתיים, אך צריך לזכור כי היא מהווה סוג של הפרטת משק המים, אשר גורמת לתחרויות במחירים בקרב היזמים בעלי ההון.

הכלכלה של תכנית שימור המים תוביל להקטנת הצורך בהתפלה נוספת, תייצר מקומות עבודה רבים ואיכותיים, תחסוך כספים רבים לקופת המדינה וכך תתרום למשק הישראלי כולו.

ראו גם:

טיפים לחיסכון במים

דילוג לתוכן