מדריך מים למתאמנים

מדריך מיםהיכולת לבצע אימונים אתלטיים עשויה לרדת גם עם כמות קטנה ביותר של התייבשות. אפילו אובדן של שני אחוזים ממשקל הגוף בנוזלים, עשוי לפגוע בביצועים עד לרמה של 25%. בין אם מדובר בספורטאי עילית או מתאמני כשר בסוף השבוע, שתיית מים במהלך הפעילות הגופנית חיונית להפקת המרב מהאימונים, והשגת תחושה טובה במהלכם.

ככל שאדם מתאמן יותר, כך חשוב יותר לשתות את הכמות הנכונה של מים לפני, במהלך ולאחר האימון, שכן במצבים קיצוניים, התייבשות עלולה להיות מסוכנת לבריאות. ברור שאנשים נבדלים זה מזה בגודל גופם, כמות הזיעה אותה הם מפיקים, סוג וכמות הפעילות הגופנית אותה הם מבצעים, והאקלים בו הם מתאמים. ההמלצות לגבי שתיית מים יעילה תלויות בגורמים אלו.

סכנות ההתייבשות

כשאדם מתאמן, הוא מאבד הרבה מים מהגוף, באמצעות הנשימה והזיעה. אם מתחילים להתייבש, איכות האימון פוחתת ומופיעות תופעות סחרחורות, עייפות, חוסר יכולת להפעיל היטב את השרירים, ירידה בחדות הנפשית והתכווצויות שרירים מהירות.

המים מסייעים לגוף להתאמן ביעילות, ומשמנים את כל הגוף. הם נחשבים כחלק חיוני של תגובות כימיות רבות בגוף, שאם הן מואטות, הרקמות נרפאות באיטיות, התאוששות השרירים איטית והגוף אינו מתפקד במאת אחוזי היעילות שלו.

יתרונות שתיית מים במהלך אימון

מתאמנים שמקפידים על שתיית מים קבועה לפני, במהלך ולאחר האימון, מרגישים חזקים יותר ויכולים להתאמן ביעילות מוגברת. הלב אינו עובד קשה על מנת לשאוב דם לגוף, וחמצן וחומרים מזינים מועברים באופן יעיל יותר לשרירים במהלך הפעילות הגופנית. כלומר, המתאמן מגביר את האנרגיה שלו, ותרגילים בהם נאבקים במצב של התייבשות, נראים קלים הרבה יותר לביצוע כשמקפידים לשתות מים.

מחקרים מצאו שאפילו ספורטאים מנוסים אינם מעריכים היטב את הצורך שלהם בנוזלים. באחד המחקרים, רצים מנוסים זלזלו באופן משמעותי בכמות הזיעה המופקת מגופם ולכן לא הקפידו על שתיית כמות נאותה של מים. כמות הנוזלים אותה איבדו באמצעות הזיעה הייתה בממוצע של 46%, וצריכת הנוזלים שלהם הייתה בשיעור של 15%, כך שגופם לא קיבל תחלופה נאותה של נוזלים שאבדו עם הזיעה.

כמות המים לה הגוף זקוק לפני, במהלך ולאחר האימון

ראשית, יש להקפיד על שתיית מים קבועה ללא קשר לאימונים, ולשתות נוזלים במשך היום, במיוחד לפני הפעילות הגופנית. כדי למנוע התייבשות במהלך גופני, מומחי תזונת ספורט ממליצים על שתיית שתי כוסות מים שעתיים לפני האימון; כוס מים רבע שעה לפני תחילת האימון; ובמהלך האימון יש לשתות לפחות חצי כוס מים אחת לרבע שעה. אם האימון אינטנסיבי ביותר ומלווה בזיעה כבדה, יש לשתות יותר, במיוחד אם האימון בוצע בחוץ במזג אוויר חם מאוד.

אנשים רבים נוטים לצרוך משקאות ספורט במהלך האימון, אך בדרך כל אין צורך בהם אלא אם כן מתאמנים בחוץ לפרק זמן ארוך. רוב האנשים זקוקים למים בלבד, לפחות פעמיים בשעה במהלך האימון, למטרות מניעת ההתייבשות.

ראו גם:

מהתייבשות ועד לנזק מוחי – למה חשוב לשתות מים כמו שצריך?

האם שתייה ממושכת מפלסטיק עלולה להזיק לנו? קראו

דילוג לתוכן