טיפולי פסוריאזיס בים המלח

ים המלח ידוע כאחד האזורים הפופולאריים ביותר בעולם לטיפול בפסוריאזיס. בזכות תנאי השטח המיוחדים שנובעים ממיקומו הגיאוגרפי, האקלים המדברי, והעובדה שמדובר באזור הנמוך ביותר בעולם, נחשב ים המלח למקום שמוכח כיעיל במיוחד בטיפול פסוריאזיס. ים המלח מושך במהלך כל השנה חולים רבים מכל העולם.

מחלת הפסוריאזיס

פסוריאזיס היא מחלת עור בה נוצרים נגעים אדומים, שמופיעים בגלל התרבות יתר של תאי העור, זו מובילה בסופו של דבר ליצירת הנגע ולנשירה. בניגוד למצב הנורמלי, שבו יש תחלופה שוטפת של תאי העור כל 4 שבועות, אצל חולי פסוריאזיס מדובר בתחלופה מהירה מדי (מידי 5 ימים), שכתוצאה ממנה מצטבר עור ונוצר הנגע.

גורמים למחלה

מקור מחלת הפסוריאזיס הוא פגם גנטי הגורם לבעיה אוטואימונית – תאי T מזהים את העור כפתוגן זר שיש לחסל ותוקפים אותו. כתוצאה מכך, העור לא מחזיק מעמד ונושר מהר מדי. זאת הסיבה שתאי העור לא מצליחים להחזיק מעמד יותר מאשר 5-6 ימים, לעומת תא עור תקין שכאמור חי עד 4 שבועות.

בנוסף לגורם הגנטי, קיימים גורמים נוספים שעוזרים להביא להתפתחות המחלה: עישון, שתיית אלכוהול ומתח נפשי. גורמים אלה לא מובילים ליצירת המחלה, אלא מעודדים את היווצרות הסימפטומים באדם בעל הרקע הגנטי המתאים.

הופעת סימני המחלה

מחלת הפסוריאזיס היא מחלה כרונית ומופיעה באופן מחזורי – תקופה קצרה של הופעת סימפטומים, הנמשכת מספר חודשים, ותקופת רגיעה. כאמור, בדרך כלל מופיעים נגעים אדומים באזורי המפרקים והגב התחתון, כאשר לפעמים הנגע מלווה בהפרשות מוגלתיות. מידע נוסף על המחלה באתר www.daipsoriasis.co.il

טיפול במחלה

קיימות מספר דרכים לטיפול בפסוריאזיס, וזאת בהתאם לדרגות החומרה השונות ולרצונו של המטופל. הטיפול הבסיסי ביותר הוא משחות סטרואידיות, שמטרתן לדכא את מערכת החיסון על העור ולהפסיק את הפעילות האוטואימונית שגורמת למחלה.

למקרים קשים יותר, ניתן לספק תרופות כלל מערכתיות שמדכאות את כל מערכת החיסון של הגוף, ובין היתר מונעות היווצרות פסוריאזיס. בנוסף, קיים טיפול שנקרא פוטותרפיה, שבו מגיעים לריפוי הנגעים ושיפור המצב בעזרת קרני אור מסוג UVB.

ניתן להשיג את ספיגת קרני UVB באמצעות מנורה מיוחדת, או על ידי חשיפה רגילה לשמש. אחד המקומות המפורסמים בעולם לטיפולי פוטותרפיה בחולי פסוריאזיס הוא ים המלח.

חשיבות ים המלח בטיפול

אחד מיתרונותיו החשובים של ים המלח הוא גובהו הנמוך – 420 מטר מתחת לגובה פני הים. הגובה הנמוך גורם לכך שקרינת השמש שמגיעה נמוכה משמעותית בעצמתה מקרינה במקומות אחרים, וזאת מכיוון שהיא עוברת "סינון" לאורך 400 מטרים.

כתוצאה מכך, קרינת השמש בריאה יותר, וקיים סיכון נמוך בהרבה לכוויות ונזקי עור קשים. עבור חולי פסוריאזיס זוהי בשורה משמחת מאוד שכן הם יוכלו להישאר חשופים לשמש זמן רב, אך הנזק שייגרם להם יהיה קטן יותר.

יתרון נוסף של ים המלח הוא הרכב המינרלים הייחודי שנמצא באזור. החל ממים מלוחים ועד לבוץ עשיר במינרלים. בים המלח נחשפים למינרלים בריכוז שונה באופן משמעותי. לרחצה במי ים המלח ולהתמרחות בבוץ ישנה חשיבות רפואית גדולה.

מלבד זאת, האוויר היבש והנקי גורם לחולי הפסוריאזיס תחושה נעימה ושלווה, ומסייע להפיג את המתחים, שהינם בעלי משמעות בהיווצרות הסימפטומים.

הנקודה האחרונה, בעלת חשיבות לא פחות גדולה, היא ריכוז חולי פסוריאזיס באזור אחד. המפגש עם חולים נוספים תוך שיתוף הקשיים, מתן וקבלת עצות, וההבנה שקיימים אנשים נוספים הסובלים מאותה מחלה, עוזר משמעותית מבחינה פסיכולוגית ומשפר את ההתמודדות עם המחלה. מפגש חברתי זה הוא בעל חשיבות מכרעת בהורדת מפלס הלחץ ובהקלה על החזרה לשגרה.

למידע נוסף: טיפולים בפסוריאזיס בים המלח

תוצאות לאחר שהות בים המלח

ממחקרים וסקרים שונים התגלה כי רוב גדול של חולי פסוריאזיס שהגיעו לים המלח ראו שיפור ניכר, וחוו הקלה משמעותית בסימפטומים. במקרים רבים, לאחר השהיה בים המלח נכנסה המחלה לתקופת הפוגה למשך מספר חודשים. עם זאת, יש לציין שהטיפול בים המלח לא גורם להיעלמות המחלה לצמיתות, שכן היא מחלה כרונית. על כן, כדאי לחולי פסוריאזיס להגיע לים המלח לפחות אחת לשנתיים. על אף נזקי התייבשות ים המלח בשנים האחרונות, עדיין מדובר באתר אשר מסוגל לשפר את בריאות חולה הפסוריאזיס.

ראו גם:

לידה במים – מומלץ או לא?

דילוג לתוכן