מיחזור מים ביתי

כאשר אנחנו מדברים על מיחזור מים ביתי הכוונה היא למיחזור מים אפורים. מהם אם כן מים אפורים? מים אפורים הם בעצם מים מהכיורים, מהאמבטיה, מהמקלחות ואף מים לאחר שטיפת רצפות. אלו מים הנוצרים לאחר שמתקלחים, משתמשים בכיור, במזגן או במכונת כביסה. במים אלו יש כמות קטנה של חומר אורגני ואפשר להשתמש בהם שוב ללא חשש. במי הכיור במטבח ישנה כמות גדולה של פסולת הנחשבת אורגנית ולכן הגדרתם אינה כמים אפורים במדויק. במידה ומשתמשים במתקן טיהור עבור מים אפורים אפשר למחזר כחמישים אחוז מסך צריכת המים בבית, ובכך לחסוך בעלויות מחירי המים.

למים אפורים שימושים מגוונים כגון: השקייה של גינות, שטיפת מכוניות, שטיפה של אסלות, מתקני קירור באמצעות מים.

יש חשיבות עצומה למיחזור מים אפורים בישראל עקב המחסור במים שקיים במדינה. יתרונות נוספים מלבד הקטנת השימוש במים היא הפחתת העומס על מתקני טיהור שפכים ומערכות ביוב עירוניות, השקיית שטחים ירוקים כל השנה, והחזרת מים למאגרי מי התהום. עם זאת, בשנים האחרונות נוצר דיון בנושא מיחזור המים הביתי והועלו כמה נקודות נגד מיחזור מים אפורים.

מים אפורים שונים ממי ביוב בכך שאלו תרכובות מזהמות שקשה לסלקן ויש בהן מן הסיכון למי תהום. טיהור מים אפורים מהיר מזה של מי ביוב משום שהם מתפרקים מהר, והם מכילים רק עשרה אחוזים מתרכובת מי החנקן שיש במי הביוב.

מערכות ביתיות לטיהור מים אפורים

יש להפריד את מערכות הביוב, כגון מי האסלות, מהמים של השימוש בכיור, במדיחי הכלים ובמכונת הכביסה. נמצא כי כאשר מתבצעת הפרדה שכזו בבית, העלות הכספית שלה זניחה. כאשר רוצים לנצל את המים שנאגרו לצורכי שטיפת אסלות הזמן מוגבל ליממה, וזאת משום שלאחר מכן מתחיל תהליך הגורם לריח קשה. לשם כך פותחו מיכלים מיוחדים לאגירת מים אפורים, המאפשרים את הזרמת המים האפורים שנאגרו במיכלים למערכות הביוב, במידה ולא נעשה בהם כל שימוש לשטוף את האסלות בתוך יממה. עלות מיכל אגירה לשימוש ביתי היא אלפי שקלים. במידה ואוגרים מים למטרת שטיפת האסלה לתקופה ארוכה, חובה לטהר את המים כך שניתן יהיה להשתמש בהם למגוון שימושים.

לטיהור מים אפורים ישנן מערכות טיהור ביתיות המכילות שני מרכיבים מרכזיים. הראשון הוא מתקן סינון שהינו פילטר גס, אשר אחראי על סילוק חלקיקים שונים ועבים שביכולתם לגרום למערכת להיסתם. הוא מיועד למנוע היווצרות סתימות. מלבד זאת, קיים פילטר המכונה פילטר חול, אשר בו המים עוברים תהליכים של סינון מכני. המים המסוננים דרכו מיועדים להשקיית גינות במערכת השקיה, או באמצעות שאיבה, כדי לשמש לשטיפת אסלה.

מערכות טיהור ביולוגיות

ישנן מערכות ביולוגיות אשר בהן נעשה תהליך טיהור של המים באמצעות מסנני חול, ותהליך טיהור ביולוגי על ידי צמחים ושורשים. כמו כן, ישנן מערכות לטיפול בשפכים ביתיים במכלי פלסטיק שבהם המים עוברים שני תהליכים של טיהור; הפרדה מכנית וטיהור ביולוגי. הטיהור הביולוגי נעשה על ידי בקטריות, כאשר הבקטריות שבחול מפרקות את החומרים האורגניים שמצויים במים האפורים. הבקטריות מצויות על מצע מסוג נקבובי מיוחד.

מערכות טיהור קומפקטיות

יש מערכות טיהור למים אפורים הנחשבות לקומפקטיות. אלו מערכות אשר באמצעותן ניתן לטהר בנוסף גם מי ביוב רגילים, המכונים מים שחורים. מים מהשרותים למשל נחשבים למים שחורים. קיימות מערכות שונות לטיהור השפכים הרגילים הללו. מערכות אלו מכילות מיכל פלסטי המחולק לשלושה תאים. אין בהן חלקים נעים, הן אינן צורכות חשמל והאחזקה שלהן פשוטה ביותר.

בנוסף, מיחזור מים מאפשר השקיית גינות. אפשר להשקות שיחי נוי ועצי פרי במים אפורים, ועל אף מה שחושבים, הסבון אשר מצוי במים אינו מזיק. למרות זאת, רצוי תמיד להשתמש במוצרים המיועדים לניקיון שנחשבים ידידותיים לסביבה. עם זאת, מים אפורים יכולים להכיל חיידקים מסוגים שונים ולכן לא מומלץ להשקות דשאים או גידולי ירקות במים אלו.

מידע נוסף על חיסכון מים:

שירותים ללא שימוש במים

דילוג לתוכן