מקורות הזרימה מים מזוהמים שהרסו גידולים בצפון

חקלאים רבים המגדלים את גידוליהם בעמק יזרעאל אשר בצפון המדינה תובעים את חברת מקורות בטענה כי הזרימו במשך תקופה ארוכה (בין תחילת הקיץ של 2010 לתחילת שנת 2011) מים מזוהמים להשקיית שדותיהם.

החלקאים דיווחו כי עם הזמן הראו הגידולים בעיות בקצב גדילתם, התפתחותם הייתה לקויה, רוב הגידולים לא היו ראויים למכירה ואף נבלו ללא כל סיבה נראית לעין.

מתוך כתב התלונה: "סוגי הגידולים של התובעים שניזוקו היו מגוונים והראו סימני פגיעה שונים, ובהם חוסר אחידות בנביטה ובגידול, צריבות, כלורוזה והתייבשות עד כדי תמותת הצמחים".

התלונות על הרס הגידולים הגיעו מקרב חקלאים שונים המגדלים סוגי גידול שונים מפרחים ועד תבלינים וירקות כאשר הנזק שנצפה היה חמור בכל המקרים.

ועדת חקירה בשם שר החקלאות והסביבה

הנזק לגידולים היה כה חמור עד כי הן שר החקלאות והן השר לשמירה על איכות הסביבה פנו למשטרה ולשב"כ בבקשה לפתוח ועדת חקירה במטרה למצוא את מקור הזיהום.

הממצאים מועדת חקירה זו הראו כי בעקבות הכמות העצומה של הזיהום בקרקע ניתן להניח כי מקור הזיהום הינו בכוונה תחילה. מכיוון שסוגי הגידולים היו שונים והניבו בעיות שונות נבדק נושא ההשקייה. הבדיקות הצביעו על כמות עצומה של חומרי הדברה ובניהם כאלה אשר נאסרו לשימוש בישראל.

למרות הכל מקורות המשיכה להזרים מים מזוהמים

למרות ועדת החקירה ומסקנותיה אשר דווחו לחברת מקורות המשיכה החברה להזרים מים מזוהמים לחלקאי העמק.

החקלאים המשיכו לצפות בנזקים הבלתי הפיכים הנעשים לגידוליהם ללא כל יכולת להביא לשינוי המצב. עקב התמשכות המצב הזמינו חלקאי עמק יזרעאל בדיקות מעבדה עבור גידוליהם השונים, הקרקע וכן של מי ההשקייה. באמצעות עורכי הדין אייל בר אליעזר, ראש מחלקת ליטיגציה ועורכת הדין דנה חן ממשרד בלטר, גוט אלוני ושות' הגישו החקלאים תביעה על סך 32 מליון שקל נגד חברת מקורות.

החקלאים תובעים את חברת מקורות על הנזק

כ59 חקלאים מאזור עמק יזרעאל תובעים את חברת מקורות בטענה כי על פי ממצאי דגימות המעבדה שערכו ניתן להוכיח כי מי ההשקיה שהזרימה חברת מקורות מן המפעל תשלובת הקישון לחקלאים הכילו בתוכם חומרי הדברה מסוכנים ואסורים לשימוש אשר העלו באופן קיצוני את רמת המליחות של המים ועל כן פגעו בגידולים.

עוד מוסיפים החקלאים וטוענים כי אירוע זה נמשך לאורך תקופה ארוכה ועל כן הוביל לזיהום עמוק של הקרקע ומאגרי המים.

זיהום חמור ומתמשך כגון זה לא מאפשר לגידולים שהושקו להתאושש ולכן הנזק מקבל דרגת חומרה כפולה. התובעים טוענים כי מקורות אשר הייתה אחראית לספק להם מים ראויים להשקיית גידוליהם- כשלה באחריותה ואף לא טרחה להודיע כי המים אינם ראויים להשקייה.

כמו כן, גם לאחר כי הובאו בפני החברה תלונות רבות של חקלאים מן האזור היא לא ערכה בדיקות לאיכות המים ובכך כשלה כישלון נוסף בתפקידה. אל התביעה צירף כל חקלאי חוות דעת שמאית המעריכה את היקף הנזק אשר נגרם לו כתוצאה מעזלות זו.

אל לנו להיות מופתעים

זוהי אינה הפעם הראשונה בה תובעים חקלאים את חברת מקורות. לדוגמא ניתן לתת את מגדלי התמרים מביקעת הירדן אשר בשנת 2008 הגישו תביעה על סך 22 מליון שקלים חדשים נגד חברת מקורות בטענה כי הזרימה מים מזוהמים ומלוחים במיוחד אשר גרמו לנזק חמור לגידוליהם.

לסיכום, עלינו לזכור כי הנזק הנגרם לחקלאים ולגידוליהם פוגע כלכלית ובריאותית גם בצרכנים ועל כן עלינו להתייחס לנושא בחומרה הראויה.

ראו גם:

חסכמים

 

דילוג לתוכן