האם שתייה ממושכת מבקבוק פלסטיק עלולה להזיק לנו?

כשזה מגיע למוצרים חד פעמיים, לא קיים מוצר המכיל יותר פלאק כמו בקבוק המים העשוי פלסטיק, הידוע לשמצה. ביקורות על תוכן הבקבוק, שלעיתים קרובות קשורות לטעם המים הזהה בדיוק לטעם מי ברז, כמו גם לאריזה החיצונית.

אך הנזק מתעשיית המים בבקבוקים אינו קשור רק לבריאות או לארנק, אלא גם לסביבה המושפעת מעומס מצבורי הפסולת. האקווריום האנושי מתענן כתוצאה מעומס בקבוקי הפלסטיק הנרכשים ומושלכים ללא מחשבה.

כימיקלים מזיקים

שתיית מים נועדה לסייע בשטיפת רעלים החוצה מהגוף. ככל שמי השתייה יותר מסוננים, כך נשטפים יותר מזהמים.

מחקרים רבים מוכיחים כי פלסטיק פוליקרבונט, סוג הפלסטיק המשמש ליצירת מוצרים ביתיים רבים, שואב בהדרגה חומר כימי הנקרא ביספנול-ויספנול, כמו גם פתלטים העוברים מהבקבוק אל המים.

חומרים אלו קשורים לבעיות בריאות כגון בעיות פוריות, לקויי למידה, הפרעות התנהגות, בעיות אסטרוגן, הפרעות בתפקוד החיסוני, סרטן הערמונית וסרטן השד. פתלטים משבשים את המערכת האנדוקרינית וקשורים למגוון נרחב של תופעות התפתחותיות ובעינות רבייה, כמו גם סרטן הכבד.

בקבוקי מים רבים נשארים במקומות אחסון חמים לעיתים במשך עשרה שבועות או תקופה ארוכה בהרבה, בכל תחנת דלק או מרכז קניות ניתן לראות ארגזים המכילים בקבוקי פלסטיק, ואין גרוע משתיית מים של בקבוקים ששהו תקופות ארוכות בשמש, או אפילו נשארו לתקופה קצרה במכונית. השמש מחממת את הבקבוקים ומזרזת את דליפת חומרי הפלסטיק לתוך המים.

התרכובות הכימיות הנמצאות במוצרי פלסטיק אלו משנות את ההורמונים ומשפיעות על הבריאות. מחקר שנערך בקרב למעלה מ-180 סוגי בעלי חיים, שתועדו לאחר בליעת פסולת פלסטיק, מצא השפעות מהכימיקלים העלולות לגרום לפגיעות קבועות או מוות כתוצאה מהרעלים.

בדיקת עשרה מותגי בקבוקי מים מינרלים, שבוצעה על ידי מומחי איכות הסביבה בשנת 2011, גילתה 38 מזהמים ברמה נמוכה שנמצאו במים. לא קיים בארץ כל גוף רשמי הבודק את איכות המים המינרלים הנמכרים בבקבוקי פלסטיק, ולמעשה, כל אחד מעשרת המותגים שנבדקו, הכיל בממוצע שמונה כימיקלים.

חומרים אלו כוללים קפאין, אקמול, חנקת, כימיקלים תעשייתיים, ארסן, חיידקים ופלואוריד. מים מבקבוקים רבים מכילים למעשה תוספת פלואוריד, כך שלפני השתייה יש לוודא שהמים נטולי פלואוריד.

טיפים לשתיית מים

על מנת להימנע מהשפעות הרעלים של החומרים הנמצאים בבקבוקי הפלסטיק, מומלץ להקפיד על הצעדים הבאים:

מים מהברז

במקרה של ספק לגבי איכות המים המינרלים, במיוחד במזנונים ומסעדות של מזון מהיר או בקיוסקים, מומלץ לשתות מים מהברז, שלמרות שגם הם עשויים להכיל חומרים מזהמים, הסכנות פחותות בהרבה מהחשיפה לחומרי הפלסטיק. בנוסף, איכות מי הברז בישראל היא מהגבוהות בעולם בזכות הקפדה על שיטות התפלת מים.

במבחני טעימה עיוורת, אנשים התקשו להבחין בין מי ברז ומים מינרלים, וניתן פשוט להתקין מסנן מים במערכת הביתית, ולמלא בקבוק אחד ממתכת קלה או בקבוק זכוכית קטן, אותם ניתן לחטא בקביעות ולשתות מים טהורים, זולים ונקיים מרעלים.

כדאי יותר לשתות מבקבוקי זכוכית

הם קלים בהרבה לניקוי ואינם מכילים דליפת כימיקלים רעילים, גם לאחר מאות שטיפות, ואין להם השפעה על הטעם או הריח של המים.

השתמשו בבקבוקים אישיים

מומלץ להשתמש במיכל בטוח אחד ולקחת אותו לכל מקום. כך ניתן להבטיח את ניקיונו וגם לשתות מספיק מים במשך כל היום, שלא לדבר על התרומה המשמעותית לאיכות הסביבה, כשאין צורך להשליך לאשפה כמויות גדולות של בקבוקים חד פעמיים.

סוף דבר

התשובה לכל בעיות הבריאות ובעיות הסביבה הקשורות למים בבקבוקי פלסטיק, היא למזער או למנוע את השימוש בבקבוקי הפלסטיק.

הבחירה החסכונית והידידותית ביותר לסביבה היא רכישת והתקנת מסנן מים ביתי, כך שבמקום בקבוקי פלסטיק, ניתן להשתמש במיכלי מתכת לשימוש חוזר.

דילוג לתוכן