שחייה תורמת להפחתת לחץ דם

לחץ דם זו תופעה בריאותית מסוכנת. רמות גבוהות של לחץ דם עלולות לגרום לבעיות בריאותיות מסוכנות, ביניהן: לשבץ מוחי.

לחץ דם נקרא "הרוצח השקט" מכיוון שעליית לחץ הדם אינה מורגשת על ידי החולה, ועלולה להגיע לרמות מסוכנות מבלי שהחולה ירגיש דבר.

מה זה לחץ דם?

המונח מתייחס ללחץ שמפעיל הדם הזורם בעורקים על דפנותיהם. לחץ הדם נמדד בשני מצבים: כאשר הלב מתכווץ (לחץ דם סיסטולי) וכאשר הלב משתחרר (לחץ דם דיאסטולי). לחץ דם תקין הינו 120 סיסטולי על 80 דיאסטולי.

מדוע יתר לחץ דם עלול להיות מסוכן?

לחץ דם גבוה, הנמשך או מחמיר במשך שנים, פוגע בכלי הדם ומחליש אותם. לחץ הדם עלול לגרום לקרע או התפוצצות של כלי דם, או לנזקים אחרים.

בעקבות נזקים אלה עלולות להיגרם פגיעות חמורות: פגיעה בכלי דם בעין ובעקבות כך פגיעה בראיה, פגיעה או קריעה של כלי דם במח ובעקבות כך שבץ מוחי, ועוד. לחץ דם גבוה ולא מטופל הוא מסוכן ועלול לגרום לנזקים כבדים ואף למוות.

מהם גורמי הסיכון ליתר לחץ דם?

  • גנטיקה: אנשים שבמשפחתם יש הסובלים מיתר לחץ דם, נמצאים בסיכון גבוה לפתח יתר לחץ דם בעצמם.
  • תזונה לקויה: מזון עתיר שומן, מטוגן, מלוח יתר על המידה, מעובד וכדומה, מגביר את הסיכון לעליית לחץ הדם.
  • מחסור בפעילות גופנית: פעילות גופנית תורמת לאיזון לחץ הדם ואף לירידה. מחסור בפעילות גופנית עלול לגרום לעליית לחץ דם.
  • עישון: נמצא כגורם סיכון לעליית לחץ הדם.
  • מתח ולחץ.
  • גיל: ככל שעולה הגיל, עולה הסיכון לפיתוח יתר לחץ דם.

כיצד ניתן למנוע עליה בלחץ הדם?

  • שמירה על תזונה נכונה ובריאה: הקפדה על אכילת ירקות ופירות טריים, ירקות ירוקים (כמו חסה, כרוב, ברוקולי), קטניות, הימנעות מאכילת בשר רווי שומן, מזון מהיר או מטוגן, מזון מלוח מדי.
  • שתייה: הפחתה או שמירה על שתיית אלכוהול בכמות מעטה, הפחתה בשתיית קפה ובשתיית משקאות קלים המכילים קפאין. הקפדה על שתייה מרובה של מים.
  • הימנעות מעישון.
  • ביצוע מעקב רפואי אחר ערכי לחץ הדם.
  • ביצוע פעילות גופנית קבועה.

שחיה כדרך למניעת יתר לחץ דם

לאחרונה בוצע מחקר אשר פורסם בכתב העת הרפואי The American Journal of Cardiology, אשר גילה כי שחיה יכולה לסייע במניעת עליית לחץ הדם, במיוחד אצל אנשים מבוגרים.

אוכלוסיית המחקר כללה 43 גברים, אשר אינם עוסקים בפעילות גופנית, בגילאי 50+. אצל כל משתתפי המחקר נמצאו ערכים גבוהים של לחץ דם, שלב אחד לפני שרמת לחץ הדם הנמדדת הופכת להיות מסוכנת.

הגברים הנבדקים נחלקו לשתי קבוצות. קבוצה אחת התאמנה בשחייה מדי יום במשך 12 שבועות. הקבוצה השנייה עסקה באותו זמן בפעילות קלה ומרגיעה.

הגברים הנבדקים עברו בדיקות במהלך 3 נקודות זמן בתקופת המחקר: לפני תחילת המחקר, במהלכו ועם תום תקופת המחקר. הבדיקות בדקו את המדדים הבאים: משקל, אחוז השומן בגוף, לחץ הדם, תפקוד כלי הדם, רמות סוכר בדם, ורמות כולסטרול בדם.

לפני תחילת המחקר לא היו הבדלים בין הנבדקים בשתי הקבוצות בתוצאות הבדיקות. עם תום המחקר הסתבר כי אצל הגברים מקבוצת השחייה חלה ירידה משמעותית ברמות לחץ הדם עד כמעט לרמה הנורמאלית. המסקנה הייתה כי השחייה תרמה לירידה ברמות לחץ הדם.

שחייה כפעילות גופנית מומלצת למבוגרים

השחייה הינה פעילות גופנית מומלצת למבוגרים. היא אינה מעמיסה על השרירים והמפרקים, ובעלת רמת קושי המתאימה לכל אחד ויכולותיו. עכשיו, לאחר התגלית בדבר תרומת השחייה לירידה בלחץ הדם, היא מומלצת במיוחד כפעילות גופנית למבוגרים.

ראו גם:

הידעתם כי הסיכון לסרטן גובר בעת השחייה במי כלור?

פעילויות מים

דילוג לתוכן