מיחזור מים אפורים

בתור צרכני מים ביתיים אנחנו עושים שימוש במים לכמה מטרות: שתייה, רחצה אישית, כביסה, שטיפת כלי אוכל, בישול, שימוש בשרותים, גינון, שטיפת הרכב וכביסה. השימוש במים הופך אותם לשחורים או אפורים בהתאם לאופן השימוש בהם.

מים לצורך הדחת האסלה בשירותים למשל, הופך אותם למוגדרים כשחורים. כלומר, מים בהם ישנה כמות מסיבית של מוצקים רעילים. שאר השימושים במים, מלבד שתייה כמובן, הופך את המים למוגדרים כמים אפורים. מקור השם מים אפורים הוא בצבעם שהופך להיות עכור אחרי השימוש.

כמות המים האפורים בהם משתמש הצרכן הממוצע

צרכן ממוצע, משתמש בכ- 160 ליטר מים ביום, מתוכם קרוב ל50% אלו מים אפורים. כאשר אנחנו עושים את המכפלות של כמות האזרחים מול השימוש במים, אנחנו מגיעים ל- 560,000,000 ליטר מים ביום אחד בלבד. מים אפורים ניתן למחזר יחסית בקלות והתוצאה היא חסכון כספי ניכר לאורך זמן עבור המשפחה הישראלית הממוצעת. החשיבות במיחזור מים אפורים היא שהביאה את חברי הכנסת לחוקק את חוק המים האפורים, העוסק בהתקנות מערכות למחזור מים אפורים.

משפחה ממוצעת שכוללת ארבע נפשות, משתמשת בכ- 360 ליטר מים אפורים במשך יום בודד. הסטטיסטיקה טוענת כי ניתן לחסוך כ- 30% מכמות המים אם הם עוברים תהליך של מיחזור מים אפורים. אנחנו מדברים על כ- 120 ליטר ביום וקרוב ל- 4000 ליטר בחודש. נתון חשוב מאין כמותו לטובת משק המים המצטמק. חייבים לציין שעל מנת להגיע לחסכון משמעותי חייבים לתכנן מערכת מיחזור מים אפורים אופטימאלית המותאמת בקפידה לצרכי המשפחה המתקינה אותה. בנוסף לכך, במשך השנים הועלו כמה נקודות שכנגד מיחזור מים אפורים.

שימוש במים אפורים

אחרי שהמים עברו תהליך של מיחזור מים ביתי, ניתן להשתמש בהם לשני צרכים עיקריים, הראשון הוא שימוש בשירותים לצורך הדחת האסלה. השימוש השני הוא לצרכי השקיה, אם כי במקרה זה יש צורך בהבהרה קצרה – אין מספיק ניסיון שיכול להעיד כי מים שעברו תהליך מיחזור של מים אפורים לא יפגעו באיכות אדמת הגינה והפוריות שלה לאורך זמן.

שיטות למיחזור מים אפורים

  • טיפול אירובי – בשיטה זו מחדירים למערכת הטיהור מיקרואורגניזם, שתפקידם לפרק את המוצקים והשומנים הרעילים שבתוך המים. המיקרואורגניזם צורכים חמצן. כדי שהתוצאה תהיה מיטבית, נדרשת כמות מספקת ומשמעותית של חמצן. תהליך זה נקרא תהליך אירובי. תכנון הקטע הזה כחלק מהתכנון של מערכת מיחזור המים הוא הקריטי ביותר להצלחת המערכת.
  • טיפול אנ-ארובי – בתהליך הראשון אותו הזכרנו ישנה מעורבות ביולוגית של מיקרואורגניזם. לעומתו, התהליך השני הוא מכאני לחלוטין. בתהליך זה מופרדים מוצקים ושומנים מהמים באמצעות מספר מיכלים שממוקמים כחלק ממערכת ההולכה. לכל אחד מהמיכלים תפקיד ספציפי וסך כל המיכלים אמורים לפרק את כל סוגי הרכיבים הרעילים שהם חלק מהמים. במערכת אנ – אירובית יעילה נרשם קיטון של 50% בהימצאותם של מוצקים ושומנים במים, מה שהופך את תהליך מיחזור המים האפורים ליעיל בצורה מיטבית.
  • טיפול בשיטה של אגנים ירוקים – השיטה השלישית היא חיקוי לתהליך מוכר שקורה בטבע. כולכם ודאי מכירים את הביצות, אשר מצד אחד הן משמשות כמקור ליתושים ומלריה, ומצד שני מתרחש בהן תהליך מרתק של טיהור מים, באמצעות שילוב של צמחיה ובעלי חיים שסופחים מהמים את כל הרעלים והופכים אותם למים נקיים.

בשיטת מיחזור מים אפורים זאת בונים אגנים מים מלאכותיים בהם שותלים צמחייה עשירה. לשיטה זאת ישנם שני יתרונות, הראשון הוא העלות הנמוכה של בניית אגן ירוק מלאכותי פורח והתחזוקה השוטפת הנדרשת. היתרון השני הוא המראה של אגן ירוק מלא בצמחייה וחיים כסוג של פתרון סביבתי נאה ומטופח.

אפשרות מיחזור מים נוספת היא הקמת בריכה אקולוגית, לנוי או לשחייה, שמטהרת וממחזרת את המים שבה באמצעות מערכות טבעיות.

דילוג לתוכן